Háború és lopás 3. rész – Az ukrán termőföld több mint negyede óriáscégek kezébe került, mutatjuk, melyek ezek!

Cikksorozatunk legújabb részében bemutatjuk, melyek az ukrán termőterületeken gazdálkodó lagnagyobb cégek, és milyen ezek háttere.

Nem sokszor látunk olyat, amit a Mercedes az egyik tesztidőszakról a másikra megcsinált: tulajdonképpen egy teljesen új autóval érkezett a bahreini gyakorlásra, amely láttán rengeteg ember szemöldöke szaladt fel az égbe, annyira innovatív.
Varga Ákos – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
A Mercedes mellett a riválisok is próbálják saját szájuk íze szerint megfogni az új szabályokat, miközben nagyon nehezen férnek be autóikkal súlyhatár alá. A szezon előtt nem sokkal a Red Bull tűnik legerősebbnek. Feljött a Ferrari, problémákkal szembesült a Mercedes.
Egyébként is izgatottan készült mindenki a 2022-es évad első három tesztnapjára, hiszen
A jellemzően online autóbemutatók túl sok dolgot még nem árultak el, így mindenki arra várt, mikor látja végre őket ténylegesen, a pályán is.
Az első három, barcelonai tesztnap során a mezőny is árgus szemekkel figyelte, hogy hogyan közelítették meg és értelmezték a szabályokat az egyes mérnöki gárdák, így már akkor is azt láthatták, láthattuk, hogy igencsak eltérő koncepciók születtek a tervezőasztalon.
A szabályváltozások nyomán több istállónak is igen komoly problémái akadtak ennek betartásával, némelyik közülük ráadásul kétszámjegyű mennyiséggel lógott túl a határon. Az egyik ilyen csapat, talán némileg meglepő módon, a Red Bull volt.
„Az autó jó, az egyetlen problémája a súlya. De mindenki más is küzd ezzel” – fogalmazott a csapat részéről Helmut Marko nemrég.
A súlyproblémák végül egy egész széles spektrumon jelentek meg a mezőny tíz istállójánál. Voltak azok a meg nem nevezett csapatok, amelyeknek több mint tízkilónyi fogyókúrára kellett volna fogniuk autójukat, voltak, akik első próbálkozásra csak néhány kilót tévedtek (a Ferrari és a McLaren például 800 kiló környékén mérlegelt), ám olyanok is, akik rögtön elsőre be tudták lőni a maximumsúly alá a maguk gépét. Ezt nem feltétlenül az Alfa Romeótól várnánk, de az olaszok ebben mindenképp jobbnak bizonyultak a riválisoknál.
A súlyproblémák nyomán a kérdésben nem érintett Alfa Romeo kivételével minden más rivális igyekezett nyomást gyakorolni a döntéshozókra, hadd hízzon legálisan, a szabálykönyvbe is lefektetve minden egyes autó. A mezőny a többség igényeit lefedve kétszámjegyű emelést kért, amelybe viszont az F1 nem ment bele, mondván, az ellenkezne a modern Forma-1 költséghatékonyságra törekvő szabályainak szellemiségével. A kompromisszum végül három kiló lett, ennyi mozgásteret kaptak tehát az alkudozók.
Még mielőtt a második tesztidőszak megkezdődött volna (ezúttal Spanyolországgal ellentétben immár Bahreinben),
Erről két ember hiányzott, Lewis Hamilton közlekedési fennakadások miatt maradt le a fotóról, Daniel Ricciardónak pedig nemhogy a közös fotót kellett kihagynia, de még a teszt első két napját is betegsége miatt.
A mezőny többsége az egyik tesztidőszakról a másikra alapvetően az elsőn használt autóját faragta és finomhangolta,
A W13B már messziről felismerhető a többi autó közül, annyira szűk az egész autó kialakítása. Már önmagában nagyon látványos az, hogy mennyire keskeny például a két oldaldoboz, emiatt például igencsak hátra kellett tolni a hűtésrendszert. Ezen kívül persze több finomság átalakult még Szahírba érkezve, viszont az oldaldobozok mellett a padlólemez, amit még egy avatatlan szem is könnyen kiszúrhat. Amennyire keskeny az egész kasznikialakítás, ezzel arányosan annyira tűnik hatalmasnak mellette a padlólemez mérete, amely mint egy szoknya öleli körbe az autót. Persze ez nem a szó szoros értelmében vett, egyszerű lemez, hanem rengeteg érdekességet rejt magában.
A csapatok ilyenkor egyrészt még maguk is csak ismerkednek saját autójukkal, másrészt pedig akár egészen eltérő feladatokat is szabhatnak versenyzőiknek a teszt egy adott napján. Éppen ezért nem érdemes a nap végén látott köridőkből messzemenő következtetéseket levonni.
A barcelonai három tesztnap például a legkevésbé sem tükrözte a 2022-re éles körülmények között prognosztizálható erőviszonyokat. Az első napon ugyanis a mclarenes Lando Norris, a másodikon pedig Charles Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak a Ferrarival, és csak a harmadik nap mutatott életjeleket magáról ilyen formában a Mercedes, amikor Lewis Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak. Ezek után ráadásul az általánosan már valósághűbbnek tartott második tesztidőszak során egy Pierre Gasly-elsőséggel indított a mezőny, így meg aztán pláne nehéz bármerre elindulni az eredmények elemzése során.
Ahogy azt említettük, Leclerc a második napon bizonyult a leggyorsabbnak, viszont azt megelőzően is ott volt Norris nyakán, valamint akár ő, akár Carlos Sainz mindig hozott jó köridőket.
A két érintett csapat, vagyis a Mercedes és a Red Bull, amelyek mellé a Ferrari is szeretne odaférni a húsosfazékhoz, ki is fejezték elismerésüket a Ferrari kapcsán. A hétvégi szezonkezdésen (szintén Bahreinben) kiderül, nem csak túl sportszerűek voltak-e az olaszok kapcsán a riválisok, esetleg a saját tempójukat nem akarták ország-világ elé kitárni.
A Forma-1 egyébként is nagyon gyorsan változó és átalakuló erőviszony-rendszerében talán reálisabb az első néhány futamra megfogalmazni azt, mi is lehet a papírforma.
„Egy csónakban evezünk most a Red Bull-lal: formán kívül teljesítünk egyelőre” – nyilatkozta a stuttgarti márka egyik mérnöke az Auto Motor und Sportnak. – „Ha már a héten rendeznék meg a Bahreini Nagydíja, akkor nagy valószínűséggel a Ferrari lenne az első számú favorit.”
Az Ezüst Nyilak csapatfőnöke, Toto Wolff ehhez hozzátette, hogy „lehet, hogy nem a Ferrari rendelkezik a legjobb konstrukcióval, azonban jelen pillanatban a mezőny autói közül az F1-75-öt a legkönnyebb vezetni.”
Lewis Hamilton is szkeptikus a szezonkezdést illetően. „Jelen pillanatban nem mi vagyunk a leggyorsabb csapat. A Ferrari és a Red Bull nagyon gyorsnak tűnik és csak utánuk jövünk mi vagy a McLaren, nem tudom. Annyi biztos, hogy nem mi vagyunk az elsők.” – értékelt a hétszeres Formula–1-es világbajnok.
Már reggel is ők voltak a leggyorsabbak Sergio Pérez révén, a napot végül a világbajnoki címvédő csapattárs, Max Verstappen zárta az élen. Ha vesszük őket, a riválisok által egyöntetűen erősnek tartott Ferrarit, valamint a valós potenciálját rendszeresen rejtegető Mercedest, akkor egy sokszereplős vb-csata körvonalazódik előttünk.
Nyitókép: A Mercedes új autót tesztelt Bahreinben. Mercedes AMG Petronas